Is elektrisch rijden duurder dan rijden op benzine?

 

De ANWB luidde onlangs de noodklok. De vraag naar elektrische auto’s loopt namelijk terug door maatregelen van het kabinet. Elektrisch rijden zou nu zelfs duurder zijn dan rijden op benzine. Maar klopt dat ook?

Eerst de feiten. Door het afbouwen van subsidies en het invoeren van motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s dreigt een stekkerauto steeds minder aantrekkelijk te worden. Het kabinet heeft besloten om de zogenaamde “gewichtscorrectie” sneller af te bouwen dan het plan was. Die correctie was bedoeld om de motorrijtuigenbelasting op elektrische auto’s niet te hoog te laten worden. Een elektrische auto is door zijn accupakket namelijk al gauw zwaarder dan een benzineauto en dat betekent ook een hogere belasting.

Wegenbelasting en snelle afschrijving

Dit besluit zorgt ervoor dat eigenaren van elektrische auto’s vanaf 2026 meer wegenbelasting gaan betalen dan bezitters van vergelijkbare benzineauto’s. En dat terwijl er eindelijk beter betaalbare modellen beschikbaar komen. Voor het eerst verschijnen er dit jaar namelijk elektrische modellen op de markt die rond de €20.000 kosten.

Bezitters van stekkerauto’s klagen er ook over dat hun bolide snel in waarde afneemt. Zo verschijnt de Tesla model 3 nu bijvoorbeeld op de occasionmarkt voor rond de €15.000. Voor een auto die oorspronkelijk meer dan €40.000 heeft gekost, betekent dat een prijsdaling van ruim 60%. En dat binnen 5 jaar tijd.

Wel is het belangrijk om aan te merken dat die hoge afschrijving te wijten is aan de snelle evolutie die elektrische auto’s momenteel doormaken. Een model uit 2024 is qua efficiëntie, veiligheid en technische snufjes veel geavanceerder dan een stekkerauto van 5 jaar geleden. De productiekosten zijn ook sterk afgenomen. Bovendien zijn de meeste Tesla’s destijds door leasemaatschappijen aangeschaft voor de zakelijke markt. Die worden allemaal rond dezelfde tijd afgeschreven en dus is het aanbod nu groot.

Niet alleen maar slecht nieuws

Dit grote aanbod van elektrische auto’s op de occasionmarkt voor schappelijke prijzen is eigenlijk goed nieuws. Eindelijk is elektrisch rijden betaalbaarder geworden voor een grote groep mensen! En als je de mogelijkheid hebt om thuis te laden, het liefst met je eigen zonnepanelen, ben je helemaal goedkoop uit.

Ben je toch aangewezen op openbare laadpalen? Een gemiddelde elektrische auto verbruikt ongeveer 15 kWh per 100 km. Een dure openbare laadpaal kost €0,60 per kWh en een goedkope laadpaal zo’n €0,32 per kWh. Dat betekent dat je €4,80 tot €9 per 100 km kwijt bent. Om dezelfde afstand met een benzineauto af te leggen, heb je gemiddeld 7 liter benzine nodig (een gemiddelde auto rijdt 1 op 15). Met een benzineprijs van €1,85 per liter, betekent dit €12,95 per 100 km.

Prijs per kWh Prijs per 100 km Hoeveel goedkoper dan benzine per 100 km?
Laadpaal duur €0,60 €9,- – €3,95
Laadpaal goedkoop €0,32 €4,80 – €8,15
Thuisladen vast* €0,25 €3,75 – €9,20
Thuisladen dynamisch* €0,15 €2,25 – €10,70

(*) Met je eigen laadpaal laden i.c.m. een vast contract of dynamisch contract. Prijzen zijn gemiddelden. Als je zonnepanelen hebt, liggen deze kosten mogelijk nog lager.


En de onderhoudskosten dan? Naar alle waarschijnlijkheid ben je (veel) minder kwijt aan een elektrische auto. Een stekkerauto heeft namelijk geen olieleidingen of oliefilters, geen uitlaat, geen bougies, geen versnellingsbak en geen distributieriem. Allemaal onderdelen van een benzineauto die onderhoud vergen. Bovendien kunnen elektrische auto’s gebruikmaken van regeneratief remmen, waardoor de remmen veel minder slijten.

Conclusie

Het is inderdaad waar dat de voorgenomen wegenbelasting op elektrische auto’s negatief uitpakt. Stekkerauto’s zijn nou eenmaal vaak zwaarder dan benzineauto’s (door het accupakket) en dat betekent een hogere wegenbelasting. Maar door het grote aanbod van tweedehands elektrische auto’s is de aanschafprijs nog nooit zo laag geweest. Als je kijkt naar onderhoud en de kosten per gereden kilometers, ben je al snel goedkoper uit dan met een benzineauto.

Kortom: kijk naar jouw eigen situatie en bereken wat dat voor jou zou betekenen. Het gemak van elektrisch rijden, het niet meer afhankelijk zijn van (dure) benzine en de lagere onderhoudskosten zijn ook belangrijk. En als je zonnepanelen hebt met de mogelijkheid om thuis te laden, dan is elektrisch rijden eigenlijk sowieso de meest logische en voordelige keuze.

Door: Rogier Charles

 
Previous
Previous

Kan ik mijn ramen isoleren zonder het glas te vervangen?

Next
Next

Geld lenen voor verduurzaming: is dat wel slim?