Interview met Energiecoach Paul Sprunken

Steeds meer huishoudens hebben moeite om hun energierekening te betalen en kunnen hulp gebruiken bij het verlagen van hun energieverbruik. De Energiebank Haarlemmermeer zet energiecoaches en fixers in om huishoudens met een minimuminkomen te laten besparen op hun energie. Ze geven tips over gedragsverandering en passen kosteloos kleine maatregelen toe.  

Hoe werkt zo’n coach eigenlijk? Om dit te ervaren liepen we mee met energiecoach Paul Sprunken, die sinds dit jaar vrijwilliger is bij de Energiebank. Paul heeft voor zijn pensionering altijd in de logistiek gewerkt, waarbij hij tien jaar werkzaam is geweest bij Artsen zonder Grenzen. Mensen helpen zit hem in het bloed.   

We stelden hem de volgende vragen:  

Wat trok je aan in dit werk?

Op m’n oude dag hecht ik eraan ervaring te delen en praktisch in te zetten. Mijn motto: “delen is een privilege” en misschien heeft iemand er nog iets aan. Dat doe ik nu met energie-coaching, maar dat deed ik ook in mijn werkzame leven.  

Mijn huis heb ik zelf ook geheel verduurzaamd: ik ben zelfs van het gas af. Via infraroodpanelen en een vloerverwarming wordt ons huis verwarmd, waarbij de stroom wordt opgewekt door onze 27 zonnepanelen. Daarnaast let ik erg op sluipverbruik door apparaten goed uit te zetten. En het belangrijkst: als ik het koud heb, doe ik eerst een warme trui aan of pak ik een deken voordat ik ga verwarmen. Als je daarmee begint, maak je al een eerste stap.   

Wat houdt je werk precies in?  

Allereerst vind ik dat een coach, als de cliënt daarvoor open staat, vooral moet bijdragen aan bewustwording van het energieverbruik. En goed moet aangeven wat de consequenties zijn bij het maken van bepaalde keuzes. Ik oordeel niet over die keuzes, maar als je beter bent geïnformeerd, dan heeft dat hopelijk effect op de langere termijn. Daarnaast geef ik praktische tips die kunnen bijdragen aan een lager energieverbruik, zoals het aanbrengen van radiatorfolie, het plaatsen van tochtstrips of het vervangen van ledlampen.

Hoevaak ga je bij iemand langs in de week?  

Deels hangt dat van het aantal aanmeldingen af, en soms is het maken van een afspraak lastig. De verwachting is dat die aanmeldingen nu wel gaan toenemen. Dan gaan we van 1-2 per maand naar misschien 1-2 per week. Ik zou dat toejuichen.

Zijn dat alleen huurders, of ook mensen met een koopwoning?  

We krijgen veel aanvragen van huurders. Huurders zijn erg beperkt in wat ze aan hun huis kunnen doen, omdat ze geen eigenaar zijn en daarom geen grote investeringen kunnen of willen doen. De belangrijke energieschil, waartoe de buitengevels, dak en vloer behoren, pakken huurders niet aan. Hoe jammer ook, dan gaat het gesprek al snel over wat je als verbruiker van energie nog wél kan doen.

Foto: Energiecoach Paul Sprunken laat radiatorfolie zien.

Wat vind je het leukst aan je werk?  

Het fijnst is natuurlijk als een client laat blijken het bezoek als nuttig te hebben ervaren. Het kan zijn dat niet alle problemen kunnen worden opgelost, maar je helpt iemand wel een stap verder. En doordat iemand meer weet, geef je diegene een gevoel van controle terug en dat is belangrijk.

Is er een specifieke ervaring die je is bijgebleven? Die ervaring is al van jaren her. Toen ik 8 jaar geleden een serie zonnepanelen installeerde als eerste hier in de buurt, werd ik aangesproken door mensen die zeiden: zo, dat gaat je een hoop energie besparen. En daar antwoordde ik dan altijd volmondig ‘nee’ op. Verbazing alom. Dan legde ik uit dat we in huis al tijden bezig waren met stookgedrag, geen onnodige verlichting in huis, energiezuiniger apparatuur en dergelijk. Dus de besparing was al gerealiseerd. Alleen voor het resterende verbruik konden die panelen dan energie opwekken, maar besparen doet zo’n paneel niet.

Het vervangen van gloeilampen voor LED-verlichting.

Zou je anderen stimuleren om energiecoach te worden? En wat zou je tegen ze zeggen?
Iedereen heeft zijn eigen motivatie, en dat kan verschillend zijn. Als het je past en het komt op je pad en je vindt het leuk om mensen te helpen, dan is de Energiebank zéker een mooi initiatief dat voorziet in een behoefte. Je werkt zelfstandig (na een training) en kan terugvallen op de coördinator dus je weet je gesteund. Ik doe het in ieder geval met plezier. 

Wil je ook energiecoach worden? Of fixer?
Neem dan contact op met de Energiebank Haarlemmermeer. Je kan mailen naar: welkom@energiebankhaarlemmermeer.nl of bel: 023 20 40 187.

Meer informatie over de werkzaamheden van een energiecoach of fixer, klik hier.

Previous
Previous

Van het gas af met een airco verwarmingssysteem

Next
Next

Van CV-Ketel naar Hybride Warmtepomp