Meer duidelijkheid gewenst over terugleverkosten voor mensen met zonnepanelen

Steeds meer energiebedrijven rekenen extra kosten of hogere tarieven voor zonnepaneelhouders, de zogenaamde terugleverkosten.

Uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) bij vier energieleveranciers blijkt nu dat de energieleveranciers deze kosten ieder op een andere manier berekenen. Dit maakt het voor klanten lastig om energiecontracten met elkaar te vergelijken.

Vereniging Eigen Huis roept de Tweede Kamer op om energieleveranciers te verplichten dezelfde berekening toe te passen. De Tweede Kamer bespreekt later deze maand een voorstel van de VVD.

Extra kosten en hoge tarieven
Energiebedrijven rekenen tegenwoordig extra kosten of hogere tarieven voor zonnepaneelbezitters, omdat deze groep ze meer geld kost. Een deel van deze kosten komt door de salderingsregeling. Dit betekent dat mensen de goedkopere zonnestroom die ze ’s zomers terugleveren, mogen aftrekken van de duurdere stroom die ze ’s winters afnemen. Ook maken energieleveranciers hogere kosten bij het in balans houden van het stroomnet. Deze kosten worden nu niet meer verdeeld over alle klanten, maar alleen bij zonnepaneelbezitters in rekening gebracht.

Onderzoek ACM
De energieleveranciers die de ACM onderzocht waren Budget Energie, Vattenfall, Eneco en Engie. Ondanks het feit dat de manier van het berekenen van de terugleverkosten onderling verschilde, kwam uit het onderzoek naar voren dat de kosten schappelijk zijn, én overeenkomen met de daadwerkelijke kosten van de leveranciers. Ook blijkt dat de energiebedrijven de tarieven voor mensen zonder zonnepanelen hebben verlaagd.